Sunday 7 December 2008

Selamat Hari Raye Idul Adha

Hari raye idul adha atau yang lebih kite kenal dengan sebutan hari raye haji adalah dalam rangka kite mngingat betape besar dan ikhlas pengorbanan seorang nabi, bapak dari nabi-nabi yaitu nabi Ibrahim. Kite dah sering dengar macam mane peristiwe tersebut terjadi. Tak ade keraguan dalam hati nabi Ibrahim dalam menjalankan perintah Allah SWT, semue dilaksanekannye dengan tulus hanye berharap rahmat dari-Nya. Itulah sebuah pengorbanan terbesar yang mungkin tidak akan terjadi pada kite sekalian.

Hari-hari kite disibokkan dengan bermacam kegiatan mengais rejeki berusahe mencari lebih untuk hidup lebih senang, sehingge kadang kale kite terlupe untuk sholat atau terlebih parah lagi kite sengaje malas karene dah penat dengan serangkaian kegiatan untuk mengisi perot dan menyedapkan anak tekak. Saat ini kite lebih banyak mengorbankan perintah Allah daripade melaksanekannye.

Tengoklah berape banyak orang-orang hidop bergelimpang harte sementare disekitarnye macam mane tahulah kite sendiri. Yang lebih menyakitkan hati ini mengape para pejabat yang seharusnye lebih memperhatikan hidop wargenye, hidop masyarakatnye bise hidop bermewah-mewah. Mengape tak ade pemerataan, kemane yang namenye keadilan, mengape mereke tak nak mengorbankan sedikit hartenye sehingge perbedaan itu tak begitu jauh. Kite selalu dengar perbedaan tu indah, kadang kite dicontohkan macam mane batu, semen, dan pasir bersatu sehingge menjadi beton yang kuat. Tapi sekarang perbedaan yang terjadi hanye mengundang iri hati antare yang satu dengan yang lain.

Dengan semangat nabi Ibrahim marilah kite bersatu, yang mane lebih tu sumbangkan kepade yang kurang. Biar perbedaan tu tak jauh. Kemudian pengorbaan tu jangan pula berharap sesuatu, tapi berharaplah dari Allah SWT, maklum je kan ni dah dekat pemilu 2009, macam-macam je kan care.

No comments:

Post a Comment

Pekanbaru MX >> Metro XCrime

Artikel

Is Your Connection

ip 

information
IdHositenger